Trosopplæring

Lura kirke ønsker å bidra til at barn og unge skal få lære og kjenne troen, sammen med deg som foresatt. Dette kalles trosopplæring, og tilbys til barn og unge fra 0 til 18 år. Alle er velkomne til trosopplæring i kirken.

Helt siden den kristne kirke ble grunnlagt, har det vært undervist i hva den kristne tro handler om. Troens innhold har blitt overlevert fra generasjon til generasjon. Metodene for læring har variert, men innholdet i troen er viktig å formidle.

Gjennom opplevelser, aktiviteter og erfaringer inviterer menighetene til ulike arrangementer. Babysang, utdeling av 4-årsbok, overnatting i kirken (Lys våken) og konfirmasjon er eksempler på tiltak hvor trosuttrykk læres og leves i et fellesskap. Mange menigheter har faste aktiviteter for ulike aldre, slik som kor, søndagsskole, speider og andre interessegrupper. Til sammen er dette med og gir trosopplæringen både dybde og bredde.

Trosopplæringen som skjer i menigheten skal være lagt til rette slik at alle kan delta. Du eller barnet ditt trenger ikke være medlem for å delta på disse.

Trosopplæring er for alle – uavhengig av funksjonsevne, livssituasjon, kjønn og etnisk bakgrunn.